Trends and forecasts for innovation in audiovisual production and broadcasting of sporting events: optimising the user experience at DAZN and Movistar Plus+

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/IC.2023.I20.11

Keywords:

Innovation, audiovisual broadcasting, audiovisual sports production, user experience, DAZN, Movistar Plus

Abstract

The aim of this work is to identify the trends and forecasts of innovation in audiovisual production, as well as to analyse the broadcasting and user experience in the consumption of sporting events. The research approach is exploratory and descriptive, with a qualitative methodology based on a case study focused on two initiatives: DAZN and Movistar Plus+. The study is combined with semi-structured in-depth interviews with editorial directors, managers and media managers of both brands. The results reveal that sporting events are a benchmark space for experimenting with audiovisual production techniques and live broadcasting, as well as optimising the user experience in the distribution, viewing and interaction phase with the content proposals.

References

Bonaut Iriarte, J. (2012): «Retransmisiones futbolísticas televisivas en España: perspectiva histórica de una relación de necesidad (1956-1988)». En Historia y Comunicación Social, número 17, Universidad Complutense de Madrid, pp. 249-268. http://revistas.ucm.es/index.php/HICS/article/view/40609/38926

Carretero, A. (2023). «Inmersión total, realidades mixtas y más datos: así será ver un partido de fútbol en 2030». 2PlayBook. Disponible en: https://www.2playbook.com/a-fondo/se-dibuja-futuro-audiovisual-deporte/inmersion-total-realidades-mixtas-mas-datos-sera-ver-partido-futbol-en-2030_10959_102.html

Deuze, Mark; Witschge, Tamara (2017). «Beyond journalism: Theorizing the transformation of journalism». Journalism, v. 19, n. 2, pp. 165-181. https://doi.org/10.1177/1464884916688550

García-Avilés, José-Alberto; González-Esteban, José-Luis (2012). «Cibermedios nativos españoles: explorando modelos de rentabilidad». Trípodos, n. 30, pp. 153-167.

Hernández-Sampieri, Roberto; Fernández-Collado, Carlos; Baptista-Lucio, María-del-Pilar (2010). Metodología de la investigación. Ciudad de México: McGraw Hill. 5ª edición.

Howitt, Dennis (2019). Introduction to qualitative methods in psychology. Putting theory into practice. Harlow: Pearson. 4th edition.

Irvine, Annie; Drew, Paul; Sainsbury, Roy (2012). «‘Am I not answering your questions properly?’ Clarification, adequacy and responsiveness in semi-structured telephone and face-to-face interviews». Qualitative research, v. 13, n. 1, pp. 87-106. https://doi.org/10.1177/1468794112439086

Lizaga-Villarroya, J. (2014): «Deporte, crisis y simulacro: ¿Distracción o discurso global?». En Revista Faro, v.1, n.19, Universidad de Playa Ancha, pp. 65-79. http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4780267

López-Redondo, I. (2021). «El videojuego como área de especialización periodística. Rasgos distintivos y perspectivas profesionales para un sector en auge». Estudios sobre el Mensaje Periodístico 27 (1), 319-332. https://dx.doi.org/10.5209/esmp.72248

Marín Montín, J. (2014). «Videojuegos y Televisión. Influencias en el tratamiento audiovisual de contenidos deportivos». LifePlay: revista académica internacional sobre videojuegos, 3, 35-55.

Martín, J. (2023). «DAZN se asegura los derechos de LaLiga en España a partir de la próxima temporada». DAZN. Disponible en: https://www.dazn.com/es-ES/news/f%C3%BAtbol/dazn-se-asegura-los-derechos-de-laliga-en-espana-a-partir-de-la-proxima-temporada/11py3vqj4ez6e1etho9dadvc0j

Meta (2023). «Get a Front Row Seat to NBA Games on Meta Quest». Meta. Disponible en: https://about.fb.com/news/2023/01/nba-games-in-vr-on-quest/

Okuda-Benavides, Mayumi; Gómez-Restrepo, Carlos (2005). «Métodos de investigación cualitativa: triangulación». Revista colombiana de psiquiatría, v. 34, n. 1, pp. 118-124. https://www.redalyc.org/pdf/806/80628403009.pdf

Owens, J., (2010). «Producción de reportajes desportivos en TV». Barcelona, Omega.

Panorama Audiovisual (2023). «Realización televisiva y videojuegos de fútbol: ¿quién influencia a quién?». Panorama Audiovisual. Disponible en: https://www.panoramaaudiovisual.com/2022/11/22/realizacion-televisiva-y-videojuegos-de-futbol-quien-influencia-a-quien

Raunsbjerg, P. y Sand, H. (1998). «TV Sport and Rhetoric». Aalborg: Aalborg Universitet.

Roger Monzó, V. (2015). «La evolución de las retransmisiones deportivas en televisión a través de las nuevas tecnologías: el fútbol como paradigma en España». Fonseca, Journal of Communication, 10(10), 118–145. https://revistas.usal.es/cuatro/index.php/2172-9077/article/view/12913

Rojas Torrijos, J. L. (2013). «Periodismo deportivo. Hacia la innovación y el emprendimiento en la red», pp. 197-247. En Sobrados, M. (coord.). Presente y futuro en el periodismo especializado. Madrid: Fragua.

Rojas-Torrijos, J.L. (2014). «Periodismo deportivo. Nuevas tendencias y perspectivas de futuro». Correspondencias & Análisis, 4, 177-190.

Tejedor-Calvo, Santiago; Romero-Rodríguez, Luis-Miguel; Moncada-Moncada, Andrés-José; Alencar-Dornelles, Mariana (2020). «Journalism that tells the future: possibilities and journalistic scenarios for augmented reality». Profesional de la información, v. 29, n. 6, e290602. https://doi.org/10.3145/epi.2020.nov.02

Torres-Martín, J. L., Castro-Martínez, A., & Díaz-Morilla, P. (2022). La representación de datos como elemento informativo y de construcción de marca en las competiciones deportivas: Las innovaciones tecnológicas en los grafismos de LaLiga Santander. Fonseca, Journal of Communication, (25), 95-113.

Ufarte-Ruiz, María-José; Peralta-García, Lidia; Murcia-Verdú, Francisco-José (2018). «Fact checking: un nuevo desafío del periodismo». El profesional de la información, v. 27, n. 4, pp. 733-741. https://doi.org/10.3145/epi.2018.jul.02

Villareal-Larrinaga, Oskar; Landeta-Rodríguez, Jon (2010). «El estudio de caso como metodología de investigación científica en dirección y economía de la empresa. Una aplicación a la internacionalización». Investigaciones europeas de dirección y economía de la empresa, v. 16, n. 3, pp. 31-52. https://doi.org/10.1016/S1135-2523(12)60033-1

Wanta, W. (2012). «Reflections on Communication and Sport: On Reporting and Journalist». Communication & Sport, 1, pp. 76-87.

Yin, Robert K. (1981). «The case study crisis: Some answers». Administrative science quarterly, v. 26, n. 1, pp. 58-65. https://doi.org/10.2307/2392599

Young, Pauline V. (1960). Métodos científicos de investigación social. Introducción a los fundamentos contenido, método, principios y análisis de las investigaciones sociales. Ciudad de México: Instituto de Investigaciones Sociales de la Universidad Nacional Autónoma de México.

Published

2024-02-07

How to Cite

Fieiras Ceide, C., & Ufarte Ruíz, M. J. (2024). Trends and forecasts for innovation in audiovisual production and broadcasting of sporting events: optimising the user experience at DAZN and Movistar Plus+. IC Revista Científica De Información Y Comunicación, (20), 253-274. https://doi.org/10.12795/IC.2023.I20.11