Archive (audio/visual) and memory of colonialism in Latin America: Buscando a "Isla de Pascua". La película perdida (2014) and Apenas el sol (2020)
DOI:
https://doi.org/10.12795/IC.2024.I21.11Keywords:
Archive, colonialismo, Latin American documentary, remediation, decolonial projectAbstract
The documentaries Buscando a “Isla de Pascua”. La película perdida (Chile, 2014) and Apenas el sol (Paraguay, 2020) deal with colonial histories situated in the 20th century in two regions on the Latin American periphery, both legible in terms of internal colonialism. The respective histories are (re)constructed through the use of audio/ visual archives - precarious and fragile - produced in one case previously, in the other simultaneously with the production of the documentary. The article analyses the use of the archive, which technically appears as remediation and politically reveals itself as part of a project of decolonisation.
References
Amarilla, Deisy / Iquebi Posoraja, José (2009). Captura del ayoreo José Iquebi. Biblioteca Paraguaya de Antropología.
Arce Pimienta, Marla (2020). Caminar un nuevo horizonte de sentido histórico: defensa de la vida tierra, (des)colonialidad del tiempo y del saber en las resistencias ancestrales de Nuestra América. Utopía y Praxis Latinoamericana, (91), 150-159. http://doi.org/10.5281/zenodo.4003316
Assmann, Aleida (2009). Erinnerungsräume. Formen und Wandlungen des kulturellen Gedächtnisses. C. H. Beck.
Baron, Jaimie (2013). The Archive Effect. Found Footage and the Audiovisual Experience of History. Routledge.
Bolter, Jay David/Grusin, Richard (1999). Remediation. Understanding New Media, The MIT Press.
Bourriaud, Nicolas (2017). L’exforme. Art, Idéologie et rejet. Presses Universitaires de France.
Boym, Svetlana (2001). The Future of Nostalgia. Basic Books.
Brito, Carmen (2014). Buscando a “Isla de Pascua”. La película perdida.
Clifford, James (1997). Routes. Travel and Translation in the Late Twentieth Century. Harvard University Press.
Dolle, Verena (2020). Trauma, Conquista y colonia. En Roland Spiller et al. (eds.): Trauma y memoria cultural, De Gruyter, 105-123. https://doi.org/10.1515/978311042076060-007
Erll, Astrid (2017). Kollektives Gedächtnis und Erinnerungskulturen. Metzler.
Erll, Astrid; Rigney, Ann (2009) (eds.). Mediation, Remediation, and the Dynamics of Cultural Memory. De Gruyter.
Haun, Beverley (2008). Inventing “Easter Island”. University of Toronto Press.
Mbembe, Achille (2020). El poder del archivo y sus límites. Orbis Tertius, 25(31).
Mignolo, Walter (2014). Desobediencia epistémica. Retórica de la modernidad, lógica de la colonialidad y gramática de la descolonialidad. Ediciones del Signo.
Pratt, Mary Louise (1992). Imperial Eyes. Travel Writing and Transculturation. Routledge.
Quijano, Aníbal (1999). Colonialidad del poder, cultura y conocimiento en América Latina. Dispositio 24(51), 137-148.
Saban, Karen (2020). Memorias colectivas y culturales. El trauma y sus representaciones. En Roland Spiller et al. (eds.). Trauma y memoria cultural, De Gruyter, 19-37.
Scansani, Andréa (2022). ’Hacer cine es poder escuchar esos detalles’: entrevista con la cineasta paraguaya Arami Ullón sobre Apenas el sol (2020). Doc On-line, (31), pp. 150 159. www.doc.ubi.pt
Torres Martínez, Rubén (2016). Sobre el concepto de América Latina. ¿Invención francesa?. Cahier d’études romanes, (32), 89-98.
Ullón, Arami (2020). Apenas el sol. Cineworx Filmproduktion