The Making of Images: trauma and borrowed memory in documentary cinema

Authors

  • Isadora Guardia Calvo Universitat de València

DOI:

https://doi.org/10.12795/IC.2024.I21.10

Keywords:

Documentary, Trauma, Memory, Image

Abstract

The 20th century is home to a large production of documentary film works framed by the different dictatorships developed in the Southern Cone. It is possible to perceive the logics of a collective gaze in the production and reception of the works through which the documentary is constructed as an attentive witness that can confirm what happened, thus fixing in the retina pieces such as La batalla de Chile (Patricio Guzmán, 1971). At the beginning of the 21st century, a series of aesthetic and discursive transformations took place that led both cinematographic and photographic images to explore new uses beyond their documentary value. Themes related to trauma, memory and identity occupy mainly these spaces of creation and a change in the production processes with respect to the models of the political and social documentary cinema of the 60s and 70s can be observed. The purpose of approaching the work of images in contemporary Latin American artistic and cinematographic practice is to identify the strategies of configuration of a borrowed memory crossed by trauma. “The image of” corroborates the presence of an absence that permeates the construction of the self. Sons and daughters of the disappeared, tortured or murdered during the dictatorship in both Argentina and Chile use artistic and audiovisual practice as a tool to reconfigure the self, distancing themselves from the dynamics of the past 20th century. The visual works by Lucila Quieto (Arqueología de la memoria, 1999-2001) and Verónica Maggi (El Rescate, 2007) as well as the documentary piece by Lissette Orozco (El pacto de Adriana, 2017) allow us to analyze and delve into how to work image and memory in new political and social contexts. The documentary Desaparecer (Isadora Guardia, 2022) is proposed as an exploration in itself of the image in the construction of the family album as a producer of political image.

References

Alonso Rivero, Mónica (2016). Arqueología de la ausencia de Lucila Quieto. Un viaje hacia la imagen imposible. En Revista Espacio, Tiempo y Forma. UNED. https://revistas.uned.es/index.php/ETFVII/article/view/15399/14330 Última visita 22/11/2024 https://doi.org/10.5944/etfvii.4.2016.15399

Bazin, André. (1966). Qué es el cine. Rialp.

Benjamin, Walter (1989). La obra de arte en la era de su reproductibilidad técnica. En Discursos Interrumpidos I. Taurus

– (2009) Tesis sobre la historia y otros fragmentos. Prohistoria.

Didi-Huberman, Georges (2004). Imágenes pese a todo. Memoria visual del Holocausto. Biblioteca del Presente

– ( 2007). La Imagen Mariposa. Mudito and Co. (2019). Arde la imagen. Vestalia ediciones Gleyzer, Raymundo

Guardia, Isadora (2011). El documental como herramienta de intervención social. El caso Sintel: Reflexiones en torno a la imagen. Editorial Académica Española

Guthier, Guy (2013). El documental narrativo. Documental/ficción. En Revista Cine Documental. Nº 7. http://revista.cinedocumental.com.ar/wp-content/uploads/gauthier_el%20documental%20narrativo_n7.pdf Última visita 22/11/2024

Hanisch, Carol (2016). Lo personal es político. Ediciones Feministas Lúcidas https://www.legisver.gob.mx/equidadNotas/publicacionLXIII/Carol%20Hanisch%20-%20Lo%20 personal%20es%20pol%C3%ADtico.pdf Última visita 22/11/2024

Hirsch, Marian (2021). La generación de la posmemoria. Escritura y cultura visual después del Holocausto. Carpe Noctem

Huyssen, Andreas (2002). En busca del futuro perdido. Fondo de Cultura Económica.

Longoni, Ana y Bruzzone, Gustavo (comp.) (2008). El Siluetazo. Adriana Hidalgo editora.

Martín Peña, Fernando y Vallina, Carlos (2000). El cine quema. Raymundo Gleyzer. Ediciones La Flor

Mangieri, Rocco (2012). De la memoria y del olvido. El cuerpo del desaparecido. En Tele política on-line: para una semiótica de los medios. Monte Avila Editores. https://grupovalec.wordpress.com/articulos/de-rocco-mangieri/de-la-memoria-y-del-olvi do-el-cuerpo-del-desaparecido/ Última visita 22/11/2024

Ortega, María Luisa y Rosauro, Elena (2012). Temporalidades en conflicto: cuerpo y desaparición en las prácticas artísticas contemporáneas en Argentina. En Revista Historia y Memoria, nº 4. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Facultad Ciencias de la Educación

Paranaguá, Paulo Antonio (ed) (2003). Cine documental en América Latina. Cátedra

Renov, Michael (1999). New Subjectivities: Documentary and Self-Representation in the Post-Vérité Age. En D. Waldman & J. Walker (Eds.), Feminism and Documentary. University of Minnesota Press

Salvador, Mario (2019). La Transmisión generacional del trauma en la familia y la cultura. Aleces. https://aleces.com/wp-content/uploads/2019/08/articulo-5.pdf última visita 22/11/2024

Sontag, Susan (2010). Ante el dolor de los demás. Debolsillo

Yehuda, Rachel et al. (2015). Holocaust Exposure Induced Intergenerational Effects on FKBP5 Methylation. En Biological Psychiatry. August 12.

Valdés, Juan Gabriel (2020). Los economistas de Pinochet: la escuela de Chicago en Chile. Fondo Cultura Económica Chile.

Videla, Jorge Rafael (1979). Rueda de prensa televisión pública de Buenos Aires. Prisma. Fondo RTSA SE. https://www.archivorta.com.ar/asset/lo-pasado-pensado-3/ Última visita 22/11/2024

Obras

Astudillo, Carolina (2020). Naturaleza Muerta (cortometraje documental) Fuente: https://www.carolinaastudillo.com/portfolio/naturaleza-muerta/ Última visita 22/11/2024

Germano, Gustavo (2006). Ausencias (proyecto fotográfico) Fuente: https://www.gustavogermano.com/portfolio/ausencias-argentina-2006/ Última visita 22/11/2024

Guardia, Isadora. (2022) Desaparecer (largometraje documental). En producción. Co-producción El Olivo Films.

Guzmán, Patricio (1979): La batalla de Chile (largometraje documental). Coproducción Chile-Cuba-Francia-Venezuela; Equipo Tercer Año, ICAIC

Maggi, Verónica (2007): El Rescate (proyecto fotográfico) Fuente: http://veronicamaggi.awardspace.info/gallery/folio.html

Orozco, Lissette (2017): El pacto de Adriana (largometraje documental). Salmón Producciones, Storyboard Media, Ursus Films, Carnada Films

Quieto, Lucila (1999) Arqueología de la ausencia, (proyecto fotográfico). Fuente http://casanovaeditorial.blogspot.com/2011/12/reencuentros-por-mariana-enriquez-para.html Última Visita 22/11/2024

Published

2024-12-30

How to Cite

Guardia Calvo, I. (2024). The Making of Images: trauma and borrowed memory in documentary cinema. IC Revista Científica De Información Y Comunicación, (21), 213-234. https://doi.org/10.12795/IC.2024.I21.10