Military camouflage, digital technology and visual regime. An analysis of the journalistic report The story behind the ‘Chinese’ digital camouflage that is revolutionizing war tanks
DOI:
https://doi.org/10.12795/IC.2023.I20.17Keywords:
Military Camouflage, Digital Camouflage, Pixelated Camouflage, Visual Culture, Visual RegimeAbstract
Military camouflage designs have been transformed with digital technology; Organic patterns have been replaced by other figures, mostly characterized by a pixelated aesthetic. The objective of this article is to demonstrate that pixelated military camouflage is a specific procedure of making visible and managing the gaze (April, 2012), which responds to the claims of control and surveillance exercised from political-corporate disciplinary structures.
References
Abril, G. (2012). Tres dimensiones del texto y de la cultura visual. IC Revista Científica de Información y Comunicación, 9, 15-35.
Abril, G. (2010). Cultura visual y espacio público-político. CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, 15, 21-36.
Adelman, R. A. (2018). Security Glitches: The Failure of the Universal Camouflage Pattern and the Fantasy of «Identity Intelligence”. Science, Technology, & Human Values, 43(3), 431-463.
Berger, J. (2016). Modos de ver. Editorial Gustavo Gil.
Beschizza, R. (2016, 25 de marzo). China’s military camo looks like Minecraft. Boing Boing. https://bit.ly/3XsD126
Campbell-Dollaghan, K. (2014, 27 de enero). The History of Invisibility and the Future of Camouflage. GIZMODO. Tech. Science. Culture. https://bit.ly/3J8JDyg
Choudhary, S., & Sharma, R. (2022). Perceived Dominating Colors Optimization for Camouflage Texture Generation & ITS Effect Evaluation. In 2021 4th International Conference on Recent Trends in Computer Science and Technology (ICRTCST) (pp. 334-339). IEEE.
Chu, M. (2021). Research on Color Feature Extraction Method of Digital Camouflage Based on Visual Perception. In 2021 6th International Conference on Communication, Image and Signal Processing (CCISP) (pp. 188-192). IEEE.
Defensa y aviación. (2018, 23 de noviembre). Un mapa de los camuflajes de Europa: del M09 pixelado boscoso español al Tsifra ruso. https://bit.ly/3QXdfRb
Empower LLC. (2018). Who’s Behind ICE? The Tech and Data Companies Fuelling Deportations. Reporte para Mijente, National Immigration Project, e Immigrant Defense Project. https://bit.ly/2ELa913
Engber, D. (2012, 5 de Julio). Lost in the Wilderness. The military’s misadventures in pixelated camouflage. SLATE. https://bit.ly/3wm767N
Fernández, F. J. (2010). La estética militar en la cultura visual (Doctoral dissertation, Universidad Complutense de Madrid, Servicio de Publicaciones).
Foucault, M. (2002). Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. Siglo veintiuno Editores Argentina.
Foucault, M. (2005). El orden del discurso. Tusquets.
Galloway, A. (2004). Protocol. How Control Exists After Decentralization. London: The MIT Press.
Gant, J. (2021, 1 de enero). War Gaming: British Army unveils new pixelated Minecraft-style ‘digital camouflage’ that makes tanks 80% harder to spot on battlefield. Daily Mail. https://bit.ly/3R24Fk5
García, A. (2015, 15 de septiembre). La marina, de estreno. El Universal. https://bit.ly/3wosDwv
García, N. (2021, 20 de septiembre). El ejército de Chile estrena la tenida Multicam y el fusil IWI Arad en la Parada Militar 2021. InfoDefensa. https://bit.ly/3QXd0FL
Hoy, M. (2017). From Point to Pixel: A genealogy of digital aesthetics. Dartmouth College Press.
Hirstova, S. (2013). Digital Animalized Camouflage: A Zone of Biopolitical Indistinction. Interstitial: A Journal of Modern Culture and Events. Julio. https://bit.ly/3XRSLf2
InfoDefensa. (2014, 13 de febrero). El ejército del Uruguay adquiere uniformes de campaña en China. https://bit.ly/3ZV0vOW
Jun, Y., Wuxia, Y., Zhiyi, H., & Hongshu, C. (2010). Research of Digital Camouflage Generation Algorithm [J]. Opto-Electronic Engineering, 37(7), 110-114.
King, A. (2014). The digital revolution: Camouflage in the twenty-first century. Millennium, 42(2), 397-424.
León, C. (2015). Regímenes de poder y tecnologías de la imagen, Foucault y los estudios visuales. Post (s), 1.
López Gabrielidis, A. (2015). Régimen de visibilidad y vigilancia en la era de la Identidad Digital. Revista Teknokultura, 12(3), 473-499.
López, J. (2014, 7 de febrero). 10 lugares secretos que Google Earth no te permitirá ver. Computer Hoy. https://bit.ly/3J7Z6i2
Manovich, L. (2001). The Language of New Media. The MIT Press.
Migliore, T. (2008). Paolo Fabbri: estrategias del camuflaje. Revista de Occidente, 330, 89-110.
Oswaks, M. (2012, 26 de junio). US Army’s Pixellated Camo Uniform Is a $5 Billion Failure. GIZMODO. Tech. Science. Culture. https://bit.ly/3R7aa16
Rodríguez-Blanco, S. y Abbruzzese, M. (2021). «El gif en la pandemia por covid-19: mercantilización, régimen visible y administración de los afectos”, en Inoculaciones. Comunicación crítica y pandemia. Taurus.
RT. (2017, 22 de mayo). ¿Por qué algunas partes del mundo no se pueden ver en los mapas de Google?. https://bit.ly/3iWXzRh
Saumeth, E. (2019, 7 de enero). Ecuador presenta nuevo uniforme pixelado y botas de combate. InfoDefensa. https://bit.ly/3XMnZEc
Stewart, J. (2016, 21 de abril). La historia detrás del «camuflaje digital” chino que está revolucionando los tanques de guerra. BBC News Mundo. https://bbc.in/3iYXJI2
TuAMC. (2022). 6 lugares que Google Maps no quiere que veas. https://bit.ly/3J5HK5p
Virilio, P. (2005). El cibermundo. La política de lo peor. Editorial Cátedra.
Yang, X., Xu, W. D., Jia, Q., & Liu, J. (2021). MF-CFI: A fused evaluation index for camouflage patterns based on human visual perception. Defence Technology, 17(5), 1602-1608.