Textual analysis of the classical continuity system: gender / genre revision in Meek’s Cutoff (Kelly Reichardt, 2010)
DOI:
https://doi.org/10.12795/IC.2022.I19.09Keywords:
180-degree principle, gender, western, montage, shot reverse shot, off-screenAbstract
Western genre is one of the greatest emblems of the classic Hollywood style, deeply embodied in American cultural roots. With Meek’s Cutoff, Kelly Reichardt will go deep into its stylistic conventions in order to offer a discourse out of the canon. The director will make a very special use of the shot reverse shot montage in order to rethink the pioneer women identity within the American founding history.
References
Althusser, Louis (2005). Ideología y aparatos ideológicos del estado. Buenos Aires: Nueva Visión Argentina.
Benet, Vicente J (2004). La cultura del cine. Introducción a la historia y la estética del cine. Barcelona: Paidós.
Bordwell, David & Thompson, Kristin (1995). El arte cinematográfico: una introducción. Barcelona: Paidós.
Bordwell, David (1996). La narración en el cine de ficción. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.
Comolli, Jean-Louis (2010). Cine contra espectáculo. Técnica e ideología. Buenos Aires: Manantial.
González Requena, Jesús (1985). «Film, discurso, texto. Hacia una teoría del texto artístico». Revista de Ciencias de la Información (2). Madrid: Universidad Complutense, pp. 15-40. http://www.gonzalezrequena.com/resources/1985%20Film,%20discurso,%20texto.pdf
Heath, Stephen (1981). Questions of Cinema. Indiana: Bloomington University Press.
Lauretis, Teresa de (1992). Alicia ya no. Feminismo, Semiótica y Cine. Madrid: Cátedra.
Lauretis, Teresa de (1989). Technologies of Gender. Essays on Theory, Film and Fiction. London: Macmillan Press. Traducción de Ana María Bach y Margarita Roulet. https://www.caladona.org/grups/uploads/2012/01/teconologias-del-genero-teresa-de-lauretis.pdf
Mayer, Sophie (2015). Political animals. The new feminist cinema. London/New York: I. B. Tauris.
Morrison, Susan (2010). «In Transit: Kelly Reichardt´s Meek´s Cutoff». CineAction, (82-83), pp 40-44.
Paszkiewicz, Katarzyna (2014). Gender y genre en las cineastas estadounidenses a principios del siglo XXI. [Tesis doctoral, Universidad de Barcelona]. Repositorio de tesis de la Universidad de Barcelona. https://www.tesisenred.net/handle/10803/283168
Prósper Ribes, Josep (2013). El sistema de continuidad: montaje y causalidad. Historia y Comunicación Social (18). Nº ESP. Octubre. Madrid: Universidad Complutense, pp. 377-386. https://revistas.ucm.es/index.php/HICS/article/view/43973/41581
Ramaeker, Paul (1 de octubre de 2011): «Watching Meek´s Cutoff with My Parents». The Third Meaning. https://3rdmeaning.wordpress.com/2011/10/01/watching-meek%E2%80%99s-cutoff405with-my-parents/
Rosenbaum, Jonathan (2021): «Cruzando el desierto». Caimán Cuadernos de Cine (103). Abril, pp 6-12.
Scott, Anthony Oliver (17 de marzo de 2009). «Neo-Neo Realism». New York Times. https://www.nytimes.com/2009/03/22/magazine/22neorealism-t.html?pagewanted=all
Van Sant, Gus (2009). «Conversación» en Chiapussi, Fernando, El cine de Kelly Reichardt, El Sueño (americano) Terminó. Buenos Aires: Gobierno de la Ciudad.