Drawing on memory: trauma, reconstruction and archive in animated documentaries. The cases of Waltz with Bashir (2009) and Flee (2021)

Authors

  • Jordi Revert Gomis Universitat Jaume I de Castellón

DOI:

https://doi.org/10.12795/IC.2024.I21.03

Keywords:

Animated documentary, non-fiction, trauma, archive, Waltz with Bashir, Flee

Abstract

The animated documentary poses a problem that refers to the ontological foundations of the documentary. If the documentary discourse seeks to endorse itself in the nature of a document, how can this intentionality be reconciled with the substitution of the bioscopic image by the animated one? How can a reconstruction of the memory of the traumatized subject be founded in the context of this dialogue? This article aims to answer these questions from the cases of Waltz with Bashir and Flee.

References

Barthes, Roland (1989). La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía. Paidós.

Benjamin, Walter (2005). Sobre la fotografía. Pre-Textos.

Català Domènech, Josep Maria., y Cerdán, Josetxo (2007). Después de lo real. Pensar las formas del documental, hoy. Archivos de la filmoteca. Revista de estudios históricos sobre la imagen, (57-58), 1, 6-25. Institut Valencià de Cinematografía Ricardo Muñoz Suay. Después de lo real. Pensar las formas del documental, hoy | Català | Archivos de la Filmoteca

De la Fuente, Manuel (2013). Dibujar en la pantalla. Autoría y narración en las primeras adaptaciones cinematográficas del cómic norteamericano. L’Atalante. Revista de estudios cinematográficos, (16), 14-19. https://revistaatalante.com/index.php/atalante/article/view/25

DeLillo, Don (2012). El ángel esmeralda. Seix Barral.

Derrida, Jacques (1997). Mal de archivo. Una impresión freudiana. Trotta.

Ehrlich, Nea (2024). El auge de la no ficción animada: contexto tecnocultural. Con A de animación, (18), 14-25. https://doi.org/10.4995/caa.2024.20928

Foucault, Michel (2002). La arqueología del saber. Siglo XXI.

Hachero Hernández, Bruno (2015). Deformar a la Gorgona: la imagen animada como estrategia para documentar el horror. Con A de animación, (5), 114-125. https://doi. org/10.4995/caa.2015.3542

Lloga Sanz, Carlos Guillermo (2020). Los modos del cine documental. Análisis de tres modelos. Aisthesis, (67), 75-102. Instituto de Estética — Pontificia Universidad Católica de Chile. https://dx.doi.org/10.7764/67.4

Lotman, Yuri M. (2000). La Semiosfera III: Semiótica de las artes y la cultura. Frónesis.

Martín Sanz, Álvaro (2023). Animaciones traumatizadas. La imagen dialéctica benjaminiana en Flee (2021). Con A de animación, (16), 24-39. https://doi.org/10.4995/caa.2023.17911

Montes, Ana (2022). ¿Qué fue la masacre de Sabra y Chatila en el Líbano? El Orden Mundial, 16 de septiembre de 2022. Disponible en: https://elordenmundial.com/que-fue-masacre-sabra-chatila/

Moral Martín, Javier. (2020). Vals con Bashir: Documental, animación y memoria. L’Atalante. Revista de estudios cinematográficos, (29), 205-216. Vals con Bashir: Documental, animación y memoria | L’Atalante. Revista de estudios cinematográficos

Nichols, Bill (1997). La representación de la realidad: cuestiones y conceptos sobre el documental. Paidós.

— (2001). Introduction to Documentary. Indiana University Press.

Pinotti, Lucía (2015). La animación no ficcional. Un análisis sobre la construcción del sentido en el documental animado Vals con Bashir. Cine Documental, (12), 142-168. La animación no ficcional Un análisis sobre la construcción del sentido en el documen tal animado Vals con Bashir | Cine Documental

Revert, Jordi (2017). En busca de lo real. 50 documentales esenciales. Editorial UOC.

Sánchez-Biosca, Vicente (2021). La muerte en los ojos. Qué perpetran las imágenes de perpetrador. Alianza Editorial.

Sontag, Susan (1981). Sobre la fotografía. Alfaguara.

Zunzunegui, Santos, y Zumalde, Imanol (2019). Ver para creer: Avatares de la realidad cinematográfica. Cátedra

Published

2024-12-30

How to Cite

Revert Gomis, J. (2024). Drawing on memory: trauma, reconstruction and archive in animated documentaries. The cases of Waltz with Bashir (2009) and Flee (2021). IC Revista Científica De Información Y Comunicación, (21), 49-76. https://doi.org/10.12795/IC.2024.I21.03